هم افزایی در نمایشگاه سیمکس سیرجان برای بومی سازی قطعات

دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد ۵ لغایت ۷ بهمن ماه ۹۸ در محل دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان برگزار می‌شود.

گسترش‌نیوز: دور اول این نمایشگاه سال گذشته و با حضور شرکت‌های معتبر در کرمان برگزار شد. با توجه به اینکه در سیرجان زنجیره تامین فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی شمش و میلگرد تکمیل شده است و نیز منطقه گل‌گهر تولید‌کننده بیش از ۵۰ درصد سنگ آهن کشور است، امسال این نمایشگاه با مساحتی بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر در سیرجان برگزار می‌شود تا شهرستان سیرجان به عنوان یکی از قطب‌های فولادی کشور معرفی شود.

شرکت‌های بزرگ کشور از جمله گروه فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، توکا فولاد، فولاد‌سنگ مبارکه، شرکت‌های فولاد‌سازی مثل MMTE و شرکت شکوفا صنعت‌ پویا، شرکت ملی صنایع مس ایران، تامین‌کنندگان داخلی و خارجی، نمایندگان ایرانی برندهایی از ترکیه، هندوستان، سوئد، آلمان، نروژ و چین در این نمایشگاه حضور دارند.

برای برپایی این نمایشگاه از بهترین سازه چادری آلمانی استفاده شده است و این نمایشگاه در مساحتی حدود ۸ هزار متر مربع در محل پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار خواهد شد. به دلیل ظرفیت‌های سیرجان به عنوان یک شهر معدنی و فولادی این نمایشگاه امسال به میزبانی سیرجان برگزار می‌شود.

( SIMEX )، یک رویداد تخصصی در زنجیره فولادسازی است

بردیا امیرتیموری دبیر برگزاری دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد(SIMEX) سیرجان، درباره ایده برگزاری این نمایشگاه در سیرجان گفت: «تکمیل زنجیره فولاد در استان کرمان برای نخستین بار در کشور شکل گرفته است. ما در بخشی از فناوری در زمینه بومی‌سازی و داخلی‌سازی توانمند شدیم ولی بخشی از فناوری وارداتی است و بخشی را هم باید از تجربیات استان‌هایی مثل اصفهان و خوزستان سابقه بیشتری در این زمینه دارند، استفاده کنیم. نمایشگاه‌ها و رویدادهای زیادی در حوزه فولاد و معدن برگزار می‌شود ولی یک رویداد صد درصد تخصصی که صرفا به زنجیره تامبن فولاد مربوط باشد، در کشور وجود نداشت. این ایده‌ای شد تا در کرمان به عنوان قطب تولید سنگ آهن و یکی از قطب‌های جدید صنعت فولاد این نمایشگاه را برپا کنیم تا شرکت‌های مختلفی از سطح کشور حضور پیدا کنند و سطح تعاملات و همفکری بالا برود. ولی امسال به دعوت شرکت‌های منطقه گل گهر تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را به سیرجان منتقل کنیم تا هر ساله در سیرجان برگزار شود.

امیرتیموری موثر عمل کردن تولید‌کنندگان در حوزه بومی‌سازی، تبادل تجربیات و هم‌افزایی بین شرکت‌های مختلف در حوزه بومی‌سازی، آشنایی تامین‌کنندگان مختلف کشور با نیازهای کارخانجات فولادی را از جمله نکات مثبت این نمایشگاه و همایش عنوان کرد.

وی در پاسخ سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل انتخاب شهرستان سیرجان به عنوان محل برپایی نمایشگاه، گفت: «باید پول توسعه در زمین توسعه خرج شود. نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود ولی شرکت‌ها نمی‌توانند همه کارشناسان را همراه خود ببرند. این نمایشگاه باعث می‌شود تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و بومی‌سازان و… از نزدیک با معدن بازدید کنند؛ کارشناسان منطقه نیز می‌توانند حضور داشته باشند».

دبیر برگزاری همایش و نمایشگاه (SIMEX)، مشکلات هنگام برپایی این نمایشگاه را اینگونه بیان کرد: «به دلیل عدم وجود سایت نمایشگاهی در شهرستان سیرجان، باید از طریق سازه چادری نمایشگاه برگزار می‌شد که این امر هزینه‌های ما را به شدت افزایش داد. همچنین تامین امکانات اولیه نظیر چالش کمبود هتل، وجود دارد که امیدواریم در آینده این کمبودها برطرف شود و بتوانیم با کیفیت بهتری نمایشگاه را در سیرجان برگزار کنیم ولی نمایشگاه امسال هم از بالاترین استانداردهای کشوری برخوردار است.

مهمترین هدف، همکاری در بومی‌سازی قطعات است

مهندس محمد ایرانمنش مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توضیحاتی درباره برگزاری نمایشگاه(SIMEX) سیرجان ارائه داد: «منطقه‌ی گل‌گهر و بیشتر شرکت‌های آن در این نمایشگاه حضور دارند و با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تولیدات کشور در زمینه سنگ‌آهن و محصولات وابسته در منطقه گل‌گهر انجام می‌شود، خواسته‌ی تمامی شرکت‌های منطقه گل‌گهر بود، که این نمایشگاه در سیرجان برگزار شود و به دلیل ظرفیت بالای سیرجان در زمینه معدنی و صنعتی، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خواهان برگزاری نمایشگاه در سیرجان بود. گل‌گهر به عنوان یکی از پرچمداران صنعت سنگ آهن و فولاد کشور در این نمایشگاه حضور پرقدرتی دارد و آخرین دستاوردهایی که در این سال‌ها در تکمیل زنجیره فولاد داشته است را به نمایش خواهد گذارد. دستاوردهایی در زمینه بومی‌سازی و مهندسی معکوس قطعات، پروژه‌هایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نظیر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس، پروژه بیمارستان گل‌گهر و پروژه فاضلاب را به نمایش می‌گذارد. در کنار این برنامه‌ها، همایش‌های تخصصی هم برگزار خواهد شد».

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مهم‌ترین برنامه‌ تدارک دیده شده این شرکت را در نمایشگاه صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد(SIMEX) سیرجان، به نمایش گذاشتن بومی‌سازی و مهندسی معکوس قطعات عنوان کرد و در پاسخ اینکه گل‌گهر چه هدفی را در این نمایشگاه دنبال می‌کند، افزود: «قطعاتی را که بومی‌سازی کردیم اینجا به نمایش خواهیم گذاشت.» چندین شرکت سیرجانی در این نمایشگاه حضور دارند که در ساخت قطعات در سیرجان فعالیت می‌کنند و شرکت‌ها با حمایت ویژه گل‌گهر در این نمایشگاه خواهند بود و دستاوردهایشان را به نمایش می‌گذارند». به گفته‌ی مهندس ایرانمنش، یکی از اهداف اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر این است که هر کس که توانایی دارد قطعاتی که مورد نیاز گل‌گهر است بسازد و در این زمینه همکاری کند تا این قطعات بومی‌سازی شوند. همچنین صنعت‌گران سیرجان، استان و سراسر کشور با بازدید از نمایشگاه می‌تواند اطلاعات جامعی را به‌دست آورند که چه قطعاتی را در منطقه گل‌گهر نیاز داریم تا برای شرکت‌های منطقه گل‌گهر بسازند».

به نقل از مدیر روابط‌عمومی و اموربین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، در حاشیه و همزمان با برگزاری نمایشگاه دو کارگاه نیز در رابطه با تعاملات مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر با اهالی رسانه و روابط‌عمومی‌های شهرستان برگزار می‌شود. برگزاری کارگاه آموزشی صنایع معدنی و توسعه پایدار برای اصحاب رسانه توسط امین شول سیرجانی و کارگاه آموزشی دیگری توسط دکتر علیرضا کتابدار تحت عنوان کارگاه کمپین رسانه‌ای برای بنگاه‌های معدنی برگزار می‌شود.

تبادل اطلاعات بین شرکت‌های صنعتی و معدنی دارای اهمیت بوده و از موازی کاری اقدامات جلوگیری می‌کند .

شرکت سنگ ‌آهن گهرزمین، با هدف استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، همچنین تولید کنسانتره و گندله در راستای تامین زنجیره فولاد کشور نقش‌آفرینی فعال دارد. درحال‌حاضر آخرین محصول تولیدی این شرکت تولید کنسانتره با عیار ۵/۶۸ درصد است. همچنین از اهداف شرکت تولید ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله می‌باشد که تاکنون۲ خط کنسانتره هرکدام با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسیده و پروژه خط ۳ کنسانتره با پیشرفت فیزیکی ۶۵% در حال اجرا می‌باشد.همچنین پروژه خط ۱ گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال تا پایان امسال به اتمام میرسد.

بابک رحیمیان مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین در مورد برنامه‌ی تدارک دیده توسط شرکت گهرزمین در همایش و نمایشگاه (SIMEX)سیرجان، گفت: «شرکت گهر‌زمین بنا دارد کلیه اقدامات صورت گرفته تاکنون را ارائه نماید. رویکرد اصلی ما بومی‌سازی است. کارشناسان واحد بومی‌سازی در این نمایشگاه مستقر هستند. همچنین در این نمایشگاه قصد داریم تصویر انلاین ازمجموعه رول‌های در حال کار آسیاب HPGR پیش خردایش خط فرآوری کنسانتره، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات که برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده و همچنین تصاویر زنده معدن و کارخانجات شرکت رانمایش دهیم. قابل ذکر است نماینده کلیه واحدهای شرکت در نمایشگاه حضور دارند و آماده پاسخگویی و تبادل اطلاعات هستند». رحیمیان در پاسخ اینکه آیا نمایشگاه می‌تواند موجب توسعه بومی‌سازی برای شرکت گهرزمین شود، گفت: «صددرصد چنین انتظاری داریم. تبادل اطلاعات در بین شرکت‌های صنعتی و معدنی دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد و می‌توانیم با تبادل اطلاعات و استفاده از توان دانش داخلی و بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیزات استراتژیک و در ادامه احداث خطوط تولید با دانش و فناوری داخلی را به طور کامل بومی‌سازی کنیم. از اقدامات صورت گرفته در واحد بومی‌سازی شرکت میتوان به طراحی و ساخت رول‌های آسیاب‌های غلتکی فشار بالا (HPGR)، طراحی و ساخت قطعات فناوریک کاربید تنگستن (STUD، EDGE-BLOCK و CHEEK-PLATE) ویژه آسیاب‌های غلتکی فشار بالا (HPGR)، طراحی و ساخت داخل لوله‌های ضد سایش انتقال اسلاری با عمر عملکردی بسیار بالا – RUBBER BASED، طراحی پوسته آسیاب گلوله‌ای (BALL MILL SHELL) و طراحی و ساخت داخل ورق‌های فولادی میکروآلیاژ با هدف ساخت پوسته آسیاب گلوله‌ای در سال ۱۳۹۹ اشاره نمود».

نمایشگاه ( SIMEX ) سیرجان، فرصت بسیار خوبی است

از دیگر شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور فعال خواهد داشت، شرکت مجتمع جهان‌فولاد سیرجان است. این شرکت توانسته است به محصول نهایی یعنی شمش فولادی دست یابد و در این همایش برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است. به گفته‌ی مهندس مسعود میرمحمدی مدیر حوزه مدیر‌عامل و مدیر روابط‌عمومی این شرکت، رویداد بزرگی در سیرجان در حال رخ دادن است و این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است که صنایع پایین‌دستی فولاد در شهرستان سیرجان شکل بگیرد. وی ادامه داد: «قطعا با وجود چنین صنایعی شاهد اشتغال‌زایی بسیار خوبی در زمینه‌ فولادسازی خواهیم بود».

شرکت گهر‌همکار از شرکت‌های معدنی و صنعتی است که در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. عمده فعالیت این شرکت استخراج سنگ آهن و باطله‌برداری در معادن و خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن است و خوراک کارخانه‌های کنسانتره را تامین می‌کند.

مهندس حمید کشاورز، مدیر کارگاه شرکت گهر‌همکار هدف از شرکت در این نمایشگاه را این‌گونه بیان کرد: «بحث بومی‌سازی قطعات مصرفی و مورد نیاز شرکت‌هایی که در مجموعه فولادی کار می‌کنند، مهم است. گهرهمکار قطعات مصرفی شرکت را به نمایش می‌گذارد. از جمله قطعات ریخته‌گری و قطعاتی که ساختگی هستند و ماشین‌کاری لازم دارند. شرکت‌های سازنده قطعات با شرکت‌های معدن‌کاری بزرگ در استان کرمان آشنا ‌شوند و ببینند شرکت‌هایی مثل گهر‌همکار چه ماشین‌آلات معدنی دارد. گهرهمکار نیز می‌تواند با سازنده‌های محلی و بومی در استان آشنا شود و از تامین‌کنندگان داخلی یک‌سری قطعات‌ را تامین کند».

 

 

منبع: گسترش نیوز

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *